.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرورت كمك به توليد گل و گياه در شمال

عليرغم دستور استاندار مازندران‌ زحمات چند ساله يك پرورش دهنده گل و گياه زينتي در شرق مازندران بر زمين مانده است و حامي ندارد.

حسن اسدي لمراسكي بيش از هشت سال است كه به پرورش و توليد گل و گياه و درختچه‌هاي زينتي مشغول است.
وي ابتدا در زميني به مساحت 400 متر مربع و با سرمايه اوليه 5 ميليون تومان كار خود را آغاز و هم اكنون باغ گل خود را به 28 هزار متر مربع افزايش داده است.
اين سرمايه‌گذار كه تمام سرمايه‌ خود را در راه پرورش گل و گياه زينتي صرف كرده است، اكنون به آينده‌اي مبهم ناشي از به فروش نرساندن محصولات خود در بخش دولتي مي‌انديشد.
در باغ او هم اكنون 4 هزار اصله «سدروس» به سن بلوغ رسيده‌اند و در بلاتكليفي به سر مي‌برند زيرا سدروس‌ها گل‌هايي هستند كه پس از حداكثر تا سه متر قد كشيدن بايد از گلدان خارج و به زمين منتقل شوند.
اسدي، درختچه‌ها، گل‌ها و گياهان زينتي خود را در روستاي لمراسك گلوگاه پرورش مي‌دهد، او اين گل‌ها را به دو بخش عمومي و دولتي تقسيم كرده كه سدروس از جمله گل‌هايي است كه شهرداري‌ها مي‌توانند با خريد آن فضاي شهر به ويژه پارك‌ها و ميادين را زيبا و به‌ اصطلاح تزئين كنند، هر اصله از اين درخت در بازار تهران حتي با قيمت بيش از يكصد هزار تومان نيز به فروش مي‌رسد.
اين توليدكننده گل و گياه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ملاقات خود با استاندار مازندران در سفري كه ايشان به شهرستان گلوگاه براي ملاقات مردمي داشت، سخن گفت و اينكه آقاي استاندار پس از آن به شهرداران استان طي نامه‌اي اعلام كرد كه با خريد «سدروس» مشكل وي را حل كنند.
اسدي ادامه داد: پيرو نامه استاندار مازندران شهرداران به گلخانه مراجعه كردند و حتي قيمت توافقي بسيار پايين‌تر از قيمت اصلي بود و فقط به دليل اينكه صرفا محصولات فروش رود مورد پيشنهاد و قبول واقع شد.
وي افزود: اين قيمت‌ها به اين صورت بود كه درختچه‌هاي كوچك 20 هزار تومان و درختچه‌هاي بزرگ 30 هزار تومان فروخته شود اما شهرداران فقط به همين بازديد و قيمت بسنده كردند و رفتند و هنوز خبري از درخواست خريد نشد در حاليكه گل‌ها روز به روز قد مي‌كشند و جايي بزرگتر از گلدان نياز دارند.
وي با بيان اينكه حداقل بايد 80 ميليون تومان از بابت فروش سدروس‌ها عايدش شود تا بتواند به آينده اين كار اميدوار باشد، اظهار داشت: اگر دولت از طريق شهرداري‌ها اين گل‌ها را نخرد، ورشكست مي‌شوم و زحمات هشت ساله‌ام بر باد مي‌رود.
اسدي از روزهاي گلخانه‌اي گفت و اينكه در اين هشت سال تعداد زيادي كارگر روزمزد داشت و حداقل 24 ميليون براي حق الزحمه پرداخت كرد، براي 20 هزار اصله گل و گياه و درختچه گلدان خريد همچنين قرار گرفتن گلخانه در دامنه كوه باعث مي‌شد تا حيوانات شلنگ‌هايي كه براي آبياري قطره‌اي به‌كار مي‌برد را بجوند و به همين دليل از آبياري دستي با به‌كارگيري كارگران استفاده مي‌كند.
اين توليد كننده همچنين از مسئولان اداره آبياري بهشهر خواست تا در قبال 500 هزار توماني كه بابت حفر يك حلقه چاه پرداخت كرده است، هر چه سريع‌تر مجوز و پروانه بهره برداري مربوطه را برايش صادر كنند تا در گرماي تابستان با مشكل كمبود آب مواجه نشود.
وي درباره ساير گل‌ها و گياهان گلخانه‌اش گفت؛ اين گل‌ها به طور مرتب به فروش مي‌روند و مشتري‌هاي خود را دارند اما مشكل فقط در بخش دولتي است.
اسدي درباه توسعه فعاليت‌هاي گلخانه‌اي خود در صورت فروش «سدروس»‌ها به فارس اظهار داشت: احداث يك گلخانه سرپوشيده مدرن به مساحت 3 هزار متر كه هم اكنون 80 درصد پيشرفت دارد و بابت آن 200 ميليون تومان تسهيلات دريافت كرده است بستگي به فروش درختچه‌ها دارد.
لاوسونگ، سيكاس، تويا آمريكايي، كاميس پاريس، تاكسوس، جوني پرس و انواع شمشادها در كنار سدروس‌ها از گل‌ها و درختچه‌هاي زينتي هستند كه اسدي به عنوان بزرگترين توليد كننده گل‌ها، گياهان و درختچه‌هاي زينتي شرق مازندران، در گلخانه خود توليد مي‌كند.
آزاده بابانژاد- خبرگزاري فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.